Насос-дозатор, він же гідрокермо - це спеціальний гідравлічний вузол рульового управління, який призначений для нормованої подачі потоку робочої рідини (мінерального машинного масла) в керуючі гідроциліндри поворотного механізму сільськогосподарської або іншої спеціальної техніки.
Таке рульове управління технічним засобом називають ще гідрооб'ємним рульовим керуванням (ГОРУ). Основним параметром насос-дозатора є значення робочого об'єму рідини, яка подається в гідроциліндр за один оборот валу гідрокерма.
Стандартний комплект рульового управління з насос-дозатором складається з 4 вузлів:
- Насос-дозатор.
- Гідроциліндр повороту коліс.
- Насос-живлення
- Масляний бак.
Всі ці вузли з'єднані між собою маслопроводними шлангами. Існують відмінності в різних комплектах насос-дозаторів. Є прості комплекти, призначені для установки на технічні засоби невеликої потужності. Є більш складні комплекти для установки на потужні машини. Іноді в комплекти вводяться додаткові вузли, покликані забезпечити зворотний зв'язок між дорожнім полотном і рульовим колесом.
Принцип дії насос-дозатора (гідрокерма)
При прямолінійному русі транспортного засобу порожнини гідроциліндра замкнені пасками золотника насос-дозатора. Робоча рідина (мінеральне масло) насосом живлення вільно перекачується з масляного бака по маслопроводних шлангах через насос-дозатор назад в масляний бак. При повороті рульового колеса в будь-яку сторону, золотник насос-дозатор зсувається щодо гільзи і масло починає надходити в гідроциліндр поворотного механізму. Гідроциліндр повертає колеса або напівраму-управління. Причому чим більше поворот рульового колеса, тим більший зазор робить золотник насос-дозатора, пропорційно збільшуючи подачу масла в гідроциліндр, і тим швидше відбувається поворот коліс.
Сучасні насос-дозатори мають протиударні запобіжні клапани, призначення яких полягає в захисті від стрибків тиску в гідросистемі управління, які можуть виникати від ударів коліс під час руху по дорожньому полотну. У конструкції насос-дозаторів існують і запобіжні клапани, що попереджають втрату робочої рідини в результаті обриву маслопроводних шлангів. Для запобігання явища кавітації в протилежних порожнинах гідроциліндрів насос-дозатор має противакуумні запобіжні клапани.
Багато кермових механізмів сучасних тракторів обладнані гідропідсилювачами керма (ГУР). Деякі власники готові зняти гідропідсилювач і купити насос-дозатор, гідроруль. Для спрощення установки насос дозатора на трактора МТЗ-80, МТЗ-82, ЮМЗ-6 і Т-25, Т-40 нашими фахівцями для Вас розроблені нестандартні комплекти переобладнання. Потрібно нагадати, що в разі застосування насос-дозаторів відсутня механічний зв'язок між рульовим колесом і керованими колесами. Тому таку систему управління як гідроруль не рекомендується встановлювати на механізми зі швидкістю руху більше 50 км/год.
Ремонт насос-дозатора, гідрокерма, ГУРа
Вихід з ладу системи насос-дозатора призводить до некерованості технічного засобу, що на високих швидкостях однозначно призводить до аварії. З урахуванням того, що гідроруль встановлюється на важкому транспортному засобі, втрата управління може привести до загибелі не тільки водія, але і оточуючих його інших людей і транспортних засобів. У зв'язку з вищевикладеним, не можна забувати про своєчасну профілактику і ремонті насос-дозатора.